“ Qolbu “ : Letak Kekuatan Seorang Muslim
“ Qolbu “
Letak Kekuatan Seorang Muslim
Sebuah Catatan Kajian Islam : pada hari Kamis, 15.02.2018 PKL.16.00 Oleh: Ustad.Syekh Shady El Sayed Ebied Khalili, Lc (Cairo-Mesir) diterjemahkan oleh: Bp.H.Deden di Masjid Alhikmah Klungkung
QOLBU
Al Qur’an Surat Al-Hajj 46 dengan jelas dinyatakan bahwa qalbu itu berada dirongga dada.“Maka apakah mereka tidak berjalan di muka bumi, lalu mereka mempunyai hati yang dengan itu mereka dapat memahami atau mempunyai telinga yang dengan itu mereka dapat mendengar? Karena sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta, tetapi yang buta, ialah hati yang di dalam dada”. ( QS :Al Hajj 46) Rasulullah Saw bersabda “ Bahwa di dada manusia ada segumpal darah, jika dia baik maka baiklah seluruh tubuh manusia itu, jika dia buruk maka manusia itupun menjadi buruk pula.didalam hati (qolbu) manusia terdapat empat ruangan yaitu :
Yang diinginkan. :Ingin senang, kaya, bahagia, sukses, aman , nyaman, nikmat, serba cukup, sehat, kuat.
Yang di takuti. :Takut mati, miskin, susah, sengsara, melarat, hina, sakit, lemah
Penyakit hati. : Musyrik, kafir, dengki, hasud, dendam, ria, sombong, takabur, malas, khianat.
Kekuatan hati. : Iman, Taqwa, Ikhlas, sabar, jujur, amanah, santun, syukur, ridha, pemaaf, pemurah, penyayang.
Kekuatan Seorang Muslim
QS.Al Ambiya 107 Rasulullah SAW diutus sebagai Rahmatan Lil Al-Aminوَمَآ أَرۡسَلۡنَٰكَ إِلَّا رَحۡمَةٗ لِّلۡعَٰلَمِينَ ١٠٧ Dan tiadalah Kami mengutus kamu, melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta alam (QS.Al Ambiya 107) Kekuatan Seorang Muslim terletak pada Qolbunya yang penuh Iman dan Taqwa bukan Tampilannya, Casingnya, Bentuk dan Rupanya . Contoh Teladan kehidupan Sebagai berikut :
Umar Ibnul Khattab ketika menerima Kunci Baitul Maqdis :
📷
Kekalahan tentera Rom di Yarmouk menjadikan peluang penguasaan umat Islam terhadap Baitul Maqdis terbuka luas. Rom ingin menamatkan penguasaan mereka di Timur Tengah dengan menyerahkan Kota al Quds. Bagaimanapun, Patriarch Sophronius seorang protagonis uskup yang mempertahan Jerusalem, enggan menyerahkan Baitul Maqdis kepada umat Islam dengan pertumpahan darah.Sophronius memberikan syarat supaya Khalifah Islam iaitu Umar ibn al Khattab sendiri yang hadir menemui penduduk Iliya’ (Iliya’, nama Jerusalem ketika itu) dengan jaminan keselamatan.Pada sangkaan Sophronius, umat Islam akan menolak syarat tersebut dan melakukan penjarahan terhadap Kota al Quds sebagaimana empayar-empayar yang pernah wujud sebelum Islam seperti Parsi dan Rom. Ternyata jangkaan mereka silap.Abu Ubaidah bin Jarrah yang ketika itu sudah mengepung Jerusalem, dengan sikap toleransi memenuhi permintaan Sophronius dan rakyat Iliya’. Beliau menerima syarat tersebut dan menjemput Khalifah Umar al Khattab menuju ke Kota Jerusalem.Sebelum Khalifah Umar berangkat menuju ke Jerusalem, Umar telah bermusyawarah bersama Para Sahabatnya tentang permintaan Sophronius. Uthman ibn Affan radhiAllahu anhu mencegah Khalifah Umar dari menuruti kehendak uskup tersebut, tetapi Saidina Ali memberikan cadangan lain yang kemudiannya diterima oleh Umar; Iaitu melakukan rapat umum bersama rakyat Iliya’ kerana Jerusalem juga merupakan salah satu bandar suci bagi kepercayaan umat Islam selain Yahudi dan Nasrani.Di sinilah hikayat kisah agung pembukaan Kota al Quds yang dilakukan Khalifah Umar al Khattab. Khalifah Islam ke-2 yang pernah mendapat gelaran al Faruq ini, dipuji Baginda salallahualaihi wasalam sebagaimana sabdanya yang bermaksud, "Sesungguhnya Allah Taala menempatkan kebenaran pada ucapan Umar dan hatinya".Khalifah Umar al Khattab tidak pergi ke Baitul Maqdis dengan ketumbukan tentera, bukan juga dengan pakaian yang mewah-mewah dan kehebatan kerajaannya. Tetapi beliau datang dengan hanya menaiki seekor unta, dan ditemani oleh seorang P.A (personal assistant) / khadamnya sahaja. Perjalanan Umar dan khadamnya dari Madinah ke Kota al Quds, hanya cukup berbekalkan air, roti dan kurma.Menurut riwayat, Umar dan khadamnya bergilir-gilir menaiki unta. Jika Umar menaiki unta, maka khadamnya pula akan berjalan sambil memandu pedati unta tersebut. Manakala jika khadamnya yang naik unta, Umar pula yang akan berjalan memandu pedati untanya. Setiap kali giliran dilakukan, mereka akan membaca surah Yassin sehingga tamat. Itulah yang dilakukan oleh Umar dan khadamnya sehingga sampai ke Kota al Quds.Sebelum sampai ke Kota al Quds, Umar telah melalui khemah tentera-tentera Islam yang dipimpin oleh Abu Ubaidah bin Jarrah di Jabiya. Abu Ubaidah bin Jarrah merupakan salah seorang Sahabat Nabi yang termasuk dalam senarai 10 orang yang dijanjikan syurga. Turut bersama Abu Ubaidah ketika itu ialah Khalid bin al Walid.Apabila tentera-tentera Islam menyedari kedatangan Umar al Khattab, mereka menyambutnya dengan penuh penghormatan. Ketika itu Umar yang memimpin pedati unta yang dinaiki oleh khadamnya. Berkali-kali khadamnya meminta agar Umar berada di atas unta sebelum sampai ke perkhemahan tentera, tetapi hal itu ditolak oleh Umar kerana kerendahan hati dan ketinggian budinya.Apabila Abu Ubaidah melihat kaki Khalifah Umar sudah berceloreng dengan debu-debu tanah dan luka kerana perjalanan yang jauh, Abu Ubaidah dengan niat yang baik memberi cadangan kepada Umar untuk mengapitnya sehingga ke pintu Kota al Quds.“Wahai Amiral Mukminin, jika kamu memerintah agar kami memapah dan memandu perjalananmu nescaya kami akan lakukan. Mereka (penduduk al Quds) tentu melihat kemegahan kamu sebagai Khalifah”Tiba-tiba Umar al Khattab merenung Abu Ubaidah, salah seorang panglima Islam yang menewaskan tentera-tentera Rom Byzantine itu dengan wajah yang sangat murka atas apa yang diucapnya. Lalu terbitlah kata-kata Umar yang mahsyur kepada Abu Ubaidah, "Demi Allah. Jika bukan engkau yang mengucapkannya wahai Abu Ubaidah nescaya aku menghukummu sebagai pengajaran buat umat ini! Sesungguhnya kita semua ini adalah hina lalu kita dimuliakan Allah dengan Islam, sekiranya kita mencari kemuliaan selain Islam sudah tentu kita akan dihina oleh Allah".Saidina Umar menolak cadangan Abu Ubaidah dan tidak memanjangkan dialog bersamanya. Umar bersama khadamnya terus berlalu pergi meninggalkan perkhemahan tentera Islam di Jabiya.Mereka masih bergilir-gilir menaiki unta sambil menghabiskan bacaan surah Yassin. Apabila Kota al Quds semakin dekat, khadamnya memesan agar Umar terus kekal menaiki unta, sementara dia yang akan memegang pedati unta yang dinaiki Umar. Tetapi Umar tegas melarang dan mengarahkan pembantunya agar terus mengikut tempoh gantian yang ditetapkan. Kebetulan, apabila jarak mereka berdua hampir tiba ke gerbang Kota al Quds, waktu itu giliran Umar memegang tali pedati unta tersebut.Kerumunan tentera-tentera Rom dan rakyat al Quds beragama Nasrani memenuhi Jerusalem. Mata mereka tertumpu kepada seorang pemimpin yang tidak pernah mereka lihat sepanjang sejarah peradaban dunia. Lazimnya penguasa-penguasa Rom akan membawa bala tentera dan sejumlah kebanggaan di raja seperti emas, mahkota, permaisuri, gundik-gundik dan sebagainya. Tetapi Umar sebagai khalifah, pemimpin terunggul yang berjaya menundukkan keangkuhan Rom, datang dengan baju kasar yang kurang kualitinya, lusuh dan berdebu, manakala kedua-dua kakinya berlumpur.Umar berhenti apabila menjejaki gerbang Dimashq, salah satu pintu masuk ke Jerusalem. Kemudian terus berjalan meninggalkan unta dan khadamnya di situ, dengan penuh kehambaan kepada Allah Taala wajahnya bersemarak sinar keizzahan Islam.Pembesar-pembesar Kristian terpegun melihat ketibaan Umar. Mereka semua mengandaikan Umar akan tiba dengan satu rombongan yang besar, sehebat reputasi dan namanya. Mereka terpedaya dengan sangkaan-sangkaan buruk mengenai Umar, sebaliknya Khalifah Umar hanya ditemani oleh seorang khadam setibanya di Jerusalem. Lebih mengharukan, mereka melihat Khalifah Umar yang menarik tali pedati yang ditunggang khadamnya. Mereka merasakan perbezaan yang jelas antara peribadi Khalifah Umar dengan semua Raja Kaisar yang pernah menakluk Jerusalem sebelum ini.Seluruh rakyat Iliya’ dan pembesar-pembesar di Jerusalem memberikan penghormatan kepada Umar sambil menundukkan kepala. Kemudian Umar berteriak keras."Alangkah malangnya kamu semua! Angkat kepala kalian sesungguhnya kamu tidak perlu menundukkan kepala (sujud) seperti ini kecuali kepada Allah".Patriarch Sophronius bersama uskup-uskup lain memakai pakaian yang mewah-mewah bergemerlapan, sedangkan orang yang ingin diberikan penghormatan hanya memakai pakaian seperti rakyat biasa. Sophronius malu melihat penampilah Khalifah sungguh sederhana, dalam hatinya berkata, "Jika beginilah pemimpin Islam, sesungguhnya kerajaan kamu (Umar) tidak akan tewas".Saat Sophronius teruja dan menitiskan air mata melihat kesederhanaan Umar, dia termanggu apabila teringat tanda-tanda pemilik sebenar Kota al Quds sebagaimana yang disebut di dalam Injil. Sophronius mara bertemu Umar sambil di tangannya memegang kunci Kota al Quds. Kemudian Sophronius berkata kepada Umar.“Sesungguhnya orang yang akan aku serahkan kunci kota al Quds, seterusnya menguasai Baitul Maqdis memiliki tiga tanda. Petanda-petanda tersebut jelas disebutkan di dalam kitab Injil kami “Pertama, orang itu akan berjalan manakala khadamnya menunggang kenderaan miliknya. Kedua, orang itu datang dalam keadaan kedua-dua kakinya diselaputi debu-debu tanah (lumpur). Ketiga, orang itu datang dalam keadaan bajunya penuh dengan tampalan.Setelah Sophronius melihat tanda-tanda tersebut ada pada Khalifah Umar al Khattab, kemudian dia meminta izin kepada Umar untuk mengira berapakah tampalan yang ada pada baju yang dipakainya. Ada 17 jahitan yang menampal pada baju Umar, dengan perasaan penuh debaran dan ta’ajub Sophronius berkata,
"Inilah tanda yang ketiga, ya Tuhan. Tidak diberikan kunci-kunci Kota al Quds ini kecuali kepada seorang pemimpin yang memiliki tiga tanda keagungan di mana tanda-tanda inilah yang paling unggul dalam lembaran sejarah dan tidak ternilai harganya (seperti yang disebut di dalam Injil),
(1) Khadamnya yang menunggang kenderaan.
(2) Calitan debu-debu tanah. dan
(3) Tambalan pada baju".
Menurut Sophronius, tanda-tanda ini menunjukkan bahawa kerajaan yang diperintah oleh Umar adalah kerajaan yang akan relevan sepanjang zaman. Kemudian dia menambah lagi, "Aku tidak sedih (memberikan kunci kepada Umar) kerana kalian masuk ke kota ini sebagai orang yang memiliki kriteria tersebut (dalam Injil kami sebagai pembuka Kota Jerusalem), (aku tidak gelisah) kamu menakluki perbendaharaan dunia ini sedang kami dalam kawalan kalian. Kamu tentu menguasai kota ini selamanya dengan aqidah Islam, pentadbiran Islam dan juga akhlak Islam".Khalifah Umar menerima penyerahan kunci kota suci itu secara rasmi dari Sophronius. Kemudian Umar mengikat jaminan keamanan penganut Kristian yang akan tetap tinggal di Jerusalem (penduduk Iliya’)."Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha penyayang; inilah apa yang telah diberikan hamba Allah Umar, Amirul Mukminin keamanan kepada penduduk Iliya'. Dia (Allah) telah memberikan keamanan untuk diri mereka, harta benda mereka, gereja-gereja mereka dan rumah-rumah ibadah mereka samaada yang elok atau rosak dan kepada seluruh penganut bahawa tidak sekali-kali gereja-gereja mereka dihuni (rampas) dan tidak sekali-kali dimusnahkan dan sekali-kali dilakukan kekerasan terhadap mereka samaada pada tubuh badan atau harta benda. Dan mereka sekali-kali tidak dipaksa untuk meninggalkan agama mereka dan tidak sekali orang Yahudi menghuni bersama mereka di Iliya'"."Menjadi kewajipan ke atas penduduk Iliya' untuk membayar jizyah sebagaimana ahli agama lai membayarnya. Menjadi kemestian ke atas mereka untuk mengeluarkan oran Rom dan perompak, maka sesiapa dari kalngan mereka yang keluar maka dia dan hartanya selamat sehinggalah dia sampai ke tempat perlindungannya. Dan sesiapa dari kalangan mereka mahu kekal maka dia selamat tetapi mestilah dia membayar jizyah sebagaimana yang dilakukan oleh penduduk Iliya'"."Sesiapa dari kalangan penduduk Iliya' yang mahu pergi dengan hartanya bersama-sama orang Rom maka mereka selamat sehinggalah mereka sampai ke tempat perlindungan. Sesiapa dari kalangan penduduk bumi ini yang mahu kekal maka hendaklah dia membayar jizyah sebagaimana penduduk Iliya' dan sesiapa yang mahu berada di bawah Rom dan sesiapa yang mahu kembali kepada keluarganya tidak diambil daripada mereka sesuatu pun sehinggalah mereka menuai tanaman mereka. Sesungguhnya apa yang ada di atas tulisan ini adalah janji yang bertunjang kepada Allah, Rasul dan para Khulafa' dan orang-orang Mukmin jika mereka membayar jizyah yang diwajibkan ke atas mereka".Inilah sebahagian dari jaminan hak dan keselamatan umat Islam kepada rakyat Iliya’. Rakyat Iliya’ diwajibkan membayar jizyah, manakala yang telah memeluk Islam wajib membayar zakat. Kota al Quds kemudiannya menjadi tanggungjawab umat Islam dan rakyat Iliya’ untuk memeliharanya daripada ancaman dan pencerobohan musuh. Perjanjian antara penganut Kristian dan masyarakat Islam ini dinamakan sebagai ‘Wathiqah Umariyyah’ (The Umariyyah Covenant).Setelah selesai upacara menandatangani perjanjian perdamaian, Khalifah Umar berangkat menuju ke Baitul Maqdis, salah satu tempat yang menjadi wasiat Baginda salallahualaihi wasalam kepada umat Islam agar menziarahinya. Sehinggalah tiba waktu solat, Sophronius mempelawa Saidina Umar melaksanakannya di Holy Sepulchure / Gereja al Qiamah (tempat maqam suci Jesus yang didakwa oleh penganut Kristian). Tetapi ajakan itu ditolak kerana Umar khuatir perbuatan tersebut akan menjadi hujjah generasi Islam selepasnya untuk mengubah gereja menjadi masjid.Saidina Umar kemudian meninjau sekitar kawasan Gereja al Qiamah dan berjalan sepanjang 500 meter menuju ke selatan, lalu beliau melakukan solat di tempat perhentiannya. Kawasan tersebut kini dikenali dengan nama Masjid Umar dan pernah dibakar oleh Yahudi dalam pada 21 Ogos 1969.Genap 10 hari Saidina Umar bersama tentera-tentera Islam yang kemudiannya masuk ke Kota al Quds dengan aman. Kejayaan tersebut diraikan dengan menunaikan qiyam dan doa kesyukuran kepada Allah Taala. Sewaktu berdoa, Umar tiba-tiba menangis. Lalu salah seorang bertanya kepada Umar, "Wahai Umar adakah kamu menangis kerana kemenangan ini?"“Iya, aku menangisi kemenangan ini. Aku teringat Baginda salallahualaihi wasalam pernah bersabda…” - Maksudnya -; "Demi Allah, bukanlah kemiskinan yang aku khuatirkan terhadap diri kalian. Tetapi yang aku khuatirkan adalah kesenangan dunia yang dibentangkan pada diri kalian semua sebagaimana yang diperolehi oleh orang-orang sebelum kalian. Lalu kamu semua saling pintas-memintas untuk mendapatkannya sebagaimana mereka, sehinggalah harta tersebut membinasakan kalian seperti mereka dibinasakan (kerana kelalaian terhadap dunia)".Setelah itu, Umar kembali bersama khadamnya menuju Madinah. Datang dan perginya Khalifah Umar, hanya berperawakan seperti musafir biasa dan rakyat jelata.
. Yusuf Al-Qody
Seorang Hakim yang didik oleh Imam Abu Hanifah dengan ilmunya mengantarkannya Menjadi orang besar dan disegani.
📷
Abu Yusuf mulai belajar sejak kecil di bawah bimbingan Ibnu Abi Laila, kemudian berpindah ke Abu Hanifah. Beliau belajar kepada Imam Abu Hanifah sangat lama. Abu Yusuf mengatakan, “Saya belajar kepada Abu Hanifah selama tujuh belas tahun. Saya tidak pernah absen dari kajian beliau, baik ketika Idul Fitri maupun Idul Adha, kecuali karena sakit.”Di antara guru beliau adalah Abu Hanifah, Ibnu Abi Laila, Al-A’masy, Ibnu Ishaq, Ats-Tsauri, dan masih banyak ulama lainnya. Beliau memiliki murid senior, di antaranya adalah Muhammad bin Hasan Asy-Syaibani. Beliau sempat menjabat sebagai hakim pada beberapa periode khalifah Bani Abbasiyah. Beliaulah orang yang pertama kali digelari “Qadhi Qudhat” (hakimnya para hakim).Abu Yusuf dikenal sebagai tokoh Islam yang ahli fikih, tafsir, dan yang lainnya. Hilal bin Yahya mengatakan, “Abu Yusuf menghafal tafsir, sejarah peperangan, sejarah Arab, dan piawai dalam fikih. Selain sebagai ahli fikih, beliau juga dianggap sebagai ahli hadis.” Yahya bin Ma’in mengatakan, “Saya belum pernah melihat ashabur ra’yi yang lebih kuat dan lebih sahih dalam masalah hadis yang melebihi riwayat Abu Yusuf.”Beliau meninggal pada tahun 182 H. Beliau memiliki beberapa karya tulis, di antaranya yang terkenal adalah kitab Al-Kharraj. Di antara pesan yang beliau sampaikan adalah, “Semua keterangan yang aku fatwakan telah aku tarik kembali, kecuali yang sesuai dengan Alquran dan Sunah.” (Tarikh Tasyri’ Al-Islami, Master Text Book of Mediu, hlm. 150)Abu Yusuf al-Bagdady adalah sosok ulama terkenal yang arif bijaksana dan penuh wibawa, nama beliau selalu harum dengan seribu hikmah dan suri teladan yang di milikinya… nama lengkap beliau adalah ya’qub bin Ibrahim al-Anshry al-Bagdady Rohimahullah…. Beliau di lahirkan pada tahun 113 H dan wafat pada tahun 182 H… beliau juga salah satu dari kawan seperjungan sekaligus murid dari Imam Abu Hanifah Rohimahullah, dari tangan beliaulah islam di segani dan menyebar baik di kalangan kerajaan maupun masyarakat sekitarnya… beliau begitu gigih dalam menegakkan kebenaran terutama penyebaran mazhab Abu Hanifah… dengan kemahiran dan keluasan ilmunya beliau di percayakan dan di angkat menjadi Qody hakim pada kurun pemerintahan dinasti Abbasiyah… dan menurut lembaran dan sumber sejarah bahwa beliau adalah orang yang pertama kali yang mendapatkan gelar kehormatan dengan sebutan “Qody al-Qudoh” yaitu ulama berilmu luas sekaligus menjabat sebagai hakim terkemuka……Kisah dan perjalanan hidup beliau sangat patut untuk di perdengarkan terutama bagi para pelajar “Tullabul Ilmi” yang selalu haus dengan kebenaran walau dengan sebutir hikmah yang di titipkan oleh Abu Yusuf al-Bagdady Rohimahullah…..Para sejarawan telah mencatat bagaimana figure tersohor ini sangat optimis dalam membina dan mengajarkan agama pada kaum muslimin yang ada pada masanya….
Terlihat dengan kegigihan beliau dalam menaburkan benih keislaman sungguh maenjadi bukti kebesaran jiwanya, di sana kita akan membaca dan mendengar bahwa dengan waktu yang di jalaninya tidaklah pernah ada kekosongan, waktunya selalu di isi dengan berbagi pengetahuan tentang islam, mengajar dan memberi fatwa, bersosialisasi dengan masyarakatnya, dan lebih dari itu beliau manfaatkan waktunya untuk beribadah kepada Allah SWT, dan dari sekian kisah dari hidupnya beliau memberikan semangat juang yang tinggi bagaikan mutiara penting yang di selipkan oleh beliau ketika hendak menghabisi waktunya, beliau tanamkan satu prinsip kepada ummat untuk selalu bermudzakaroh, berbagi pengetahuan tentang islam walaupun sampai batas ajal menjemputnya….
Pernah di ceritakan oleh salah satu muridnya yaitu syeikh Ibrahim bin Al-Jarroh al-Kufy Rohimahullah, dalam kisahnya beliau mengatakan : “bahwa pada suatu hari ketika Abu Yusuf al-Bagdady sedang sakit keras, ketika itu akupun pergi ke rumahnya untuk berziarah dan menjenguknya, pada saat aku sampai di rumahnya terlihat beliau dalam keadaan tidak sadarkan diri di akibatkan sakit yang di deritanya, dan dalam selang waktu aku berada di sampingnya beliau sempat sadarkan diri, dan anehnya setelah beliau melihatku berada di sampingnya, beliau malah mengutarakan sutu masalah fiqih kepadaku, beliau berkata : “ya Ibrahim, bagaimana pendapatmu tentang suatu masalah fiqih…?”, Mendengar perkataan itu aku kembali menenangkan beliau sambil berkata wahai guruku Abu Yusuf… dalam keadaan seperti ini engkau masih bermudzakaroh denganku…?? Beliau menjawab : “tidak masalah, mudah-mudahan dengan mudzakaroh ini aku di sembuhkan oleh Allah dari sakit ini…”, kemudian beliau mengutarakan sebuah pertanyaan : “wahai Ibrahim, mana lebih afdhal ketika kita melontar jamarot pada saat ibadah haji, apakah kita melontar dengan berjalan kaki atau melontar di atas kendaraan..? maka seketika itu aku menjawab : lebih afdhal dengan memakai kendaraan, dan beliaupun langsung mengatakan : jawabanmu salah, selanjutnya aku jawab dengan alternative kedua yaitu berjalan kaki lebih afdhal… beliau juga mengatakan salah… lalu aku langsung menanyakan jawabannya yang benar…. Dengan tenang beliau menjawab sambil memberikan tafshilnya : “bahwa jika orang yang melontar kemudiaan akan berdiri di sampingnya untuk berdo’a setelahnya, maka dalam hal ini lebih baik melontar dengan berjalan kaki, namun jika dia melontar tanpa berdo’a padanya, maka dalam hal ini lebih baik melontar di atas kendaraan……Kemudian setelah mendengar jawaban beliau akupun minta pamit darinya, namun setelah aku bangun dari tempat dudukku dan hendak keluar, dan aku belum sampai pada pintu rumahnya, aku mendengar teriakan bahwa beliau Rohimhullah meninggal dunia….”. Innalillahi wainna ilahi rooji’un….”.Subhanalloh….Begitu mulia perjalanan dan akhir hidup Abu Yusuf ini, beliau memulainya dengan menuntut ilmu, mengisinya dengan berbagi ilmu, berda’wah dan beribadah dan mengakhirinya dengan ilmu, hikmah dan suri teladan yang sangat berharga….
📷
Ahir Kajian disimpulkan Sebagai berikut:
Seorang Muslim harus kuat belajarnya, Ilmunya, dan Amaliyahnya diawali dengan penguasaan Bahasa Arab karena Al Qur'an dan Hadist berbahasa Arab.
Begitu besar rahmat Allah kepada hambaNya yang hadir dimajlis ilmu.diampuni dosa dan diberikan cahaya hidayah..
( Humas & Publikasi O1 & 02)

Komentar
Posting Komentar